Som professionel tegner løser jeg mange slags illustrationsopgaver for forskellige typer kunder.
Har du brug for at understøtte dit budskab med visuelle virkemidler? Så er du kommet til den rette. Jeg har gennem tiden løst opgaver for både selvstændige erhvervsdrivende, skoler, biblioteker, festivaler og magasiner.
Har du brug for en tegning til dig eller din virksomhed, kan du altid sende mig en email.
I e-mailen skal der være en kort beskrivelse af hvad du skal have lavet, samt hvad dit budget til illustrationsopgaven er.
Derefter starter en dialog, hvor vi får afklaret hvordan jeg bedst rammer både opgavens indhold og budgettet, hvorefter jeg udarbejder et tilbud til dig.
Jeg tilbyder blandt andet:
- Illustrationer til tryksager – bl.a. forside, omslag og vignetter
- Visuel formidling – beskrivende og fortællende illustrationer som visuelle virkemidler
- portrætter – personlige prints og plakater
Hvis du klikker på en af de tre billeder nedenfor, kommer du til hver de tre overordnede kategorier, jeg har inddelt illustrationerne efter.
Her kan du se udpluk af nogle af de illustrationsopgaver jeg har løst, samt hvad opgaven fra kunden bestod i. Du kan også vælge blot at scrolle ned her på siden og på den måde gennemse alle kategorierne fortløbende.
OMSLAG
Odder Bibliotek, “Bøger & venner vi aldrig glemmer…”, 2023
om læselyst-projektet “Fortællekits”, der lavede brobygning mellem folkebibliotek og skoler i Odder kommune
Opgave: Der skulle laves en omslagsillustration som fangede projektets formål; læselyst hos børn og unge, og underformålet at skabe sammenhold og nye venskabsbånd, med bogen som det fælles tredje, i mødet mellem børnene. Derudover var det også et ønske, at illustrationen på omslaget var beskrivende for nogle af de initiativer projektet bestod af; læseklub for børn, undervisning i at lave tegneserier og forbedrede muligheder for frilæsning på skolerne.
Omslagsillustrationen skulle bestå af delementer, så de samtidig kunne bruges som visuelle virkemidler i form af vignetter i starten af hvert af bogens kapitler.
Derudover ønskede de sig en font der føltes håndskreven, levende og i tråd med illustrationerne, til brug af titel på forsiden samt kapiteltitler inde i bogen.
Bidrag: Omslagsillustration, Fonts og vignetter
Kundetilbagemelding:
“Kære Christine,
Gud hvor er den stærk. Jeg bliver helt rørt.
Tak fordi du har lyttet så fint til mine kommentarer.
Den er flot. Har noget magisk over sig og samtidig sådan en selvfølgelighed i attituden. Et sted mellem fiktion og realisme, hvor der er ro på, samtidig med, at vi forstår, at det er nogle dynamiske børn/unge mennesker, som har sat sig ned for at fordybe sig. De har det dejligt, ser vi.
Historierne de læser er ligesom sprunget ud af siderne og blevet til fede farver! Der er også oveskud til at kigge ud mod verden (drengen).
Så godt gået Christine! Tak igen.”
– Karin Grand, Projektleder Odder Bibliotek
Kvarnby Serier 2022
Antologi, Serieskolan Malmö
Opgave: Der skulle laves en omslagsillustration til Serieskolans årsbog, hvori skolens studerendes færdige arbejder publiceres. Den skulle indfange det legende og kunstneriske og samtidig tydeliggøre, at bogen kommer fra en tegneserieuddannelse. Bogens omslagsillustration og dens farvepalet skulle bruges til layout og vignetter hele vejen gennem bogen, og på den måde danne en rød tråd mellem de mange forskelligartede tegneseriebidrag i bogen.
Bidrag: Omslagsillustration og vignetter
Smerten og Jeg, 2022
Tegneserie-novellesamling af Christine Reinwald, Forlaget Hunov & Haffgaard
Opgave: Omslagsillustrationen skulle formidle bogens indhold på metaforisk vis. Da bogen handler om vold mod kvinder og der i tegneserierne i bogen nærgående beskrives det ubehag og den smerte den grænseoverskridende vold medfører, valgte jeg at illustrere grænseoverskridelsen med biller der vandrer over en kvindes ansigt, og at hendes ansigt fortrækkes i ubehag og/eller smerte. Samtidig valgte jeg en farverig palet, for at bogen stadig skulle være appellerende at samle op, trods illustrationens billedside.
Opslagsillustrationerne skulle ligge mellem hver tegneserie i bogen, som en opdeler og en slags mental pause for læseren. De skulle derfor relatere sig følelsesmæssigt til historiernes indhold, og holde stilen fra omslaget, så de også skabte en rød tråd gennem bogen. De blev i kraftige farver, for skarpt at opdele bogens historier, da tegneserierne primært er holdt i sort/hvid.
Bidrag: Omslag og opslagsillustrationer
Det mærkelige hus på Nørrebro, 2020
Børnebog, forfatter Pia Sandholt
Opgave: En kort børnebog om hvordan børnelivet i indre København var i 1960erne skulle illustreres så det føltes relaterbart til i dag, selvom livet var så anderledes end børnelivet i dag. Illustrationerne blev holdt i sort/hvid, for at imødekomme kundens økonomiske budget samt dennes ønske om antal illustrationer.
Bidrag: Omslagsillustration samt 11 helsidesillustrationer
ILLUSTRATIONER
Psykoterapeut Daniel Wedel, 2023
Illustrationer til behandler hjemmeside samt sociale medier
Opgave: En psykoterapeut ønskede sig en visuel formidling af de tre områder, som han havde specialiseret sig indenfor; depression, angst og somatiske reaktioner. Illustrationerne skulle fungere som visuelle virkemidler på hans hjemmeside og sociale medier. De skulle være baseret på anonymiserede udtalelser/oplevelser han havde nedskrevet fra samtaler i sin praksis. Han ønskede sig, at illustrationerne viste situationen fra klientens perspektiv. Illustrationerne skulle beskrive, hvordan det føles at lide af de tre tilstande.
Samtidig ønskede han sig et portræt af sig selv, samt en tegning der kunne fungere som visuelt virkemiddel til at forberede klienter mentalt på, hvordan det føles at være klient hos ham. Det vigtigste var, at tegningen skulle beskrive, hvad hans terapeutiske tilgang var, men der måtte også meget gerne indgå en tegning af ham og hans behandlerrum.
Jeg foreslog ham at jeg lavede en tegneserie, hvori han havde en kort opstartsdialog med en klient. Jeg bad ham om fotos af behandlerrummet samt om at skrive et kort eksempel på, hvordan en dialog mellem ham og en klient kunne lyde. Ud fra den tekst skrev jeg et tegneseriemanus, som jeg lavede som skitse til ham. Han fik skitsen til gennemsyn og kom med rettelser til den, før jeg tegnede den endelige tegneserie.
Både illustrationerne og tegneserien skulle i stiludtryk og farveholdning lægge sig op af tegningerne i min bog Smerten og Jeg.
Illustrationerne skulle være mulige at bruge både på hans hjemmeside og på instagram, og derfor valgte vi formater der var tæt på det kvadratiske, for at matche instragrams format. Alle filerne blev leveret i formater der var klar til at lægge online.
Bidrag: Illustrationer af depression, angst, somatiske reaktioner
samt portræt af Daniel Wedel og tegneserie der illustrerer hans terapiform
Kansas, er du død?, 2022
Forestilling af scenekunstkollektivet FAMILIEN, opsat på Teater Får302
Opgave: Forestillingen skulle bruge elementer, der kunne være visuelle virkemidler til at underbygge hovedpersonens illusion om sig selv som en tegneseriehelt. Den visuelle formidling af illusionen skulle samtidig afsløre, at hovedpersonen langt fra var nogen helt. Tegneseriesiderne skulle illustrere tre centrale nedslag i hovedpersonens liv, og skulle derfor udarbejdes ud fra den råtekst, som var forstadiet til forestillingens manuskript.
Jeg fik tilsendt al råteksten og indgik derefter i dialog med dramatikeren. Vi talte os frem til tre scener, der ville kunne fungere som tegneserie. Publikum skulle kunne genkende dem fra forestillingens handling, men de skulle ikke være en direkte del af handlingen. Dramatikeren gav mig frie hænder til at vælge, hvorvidt hendes tekst skulle bruges i tegneseriesiderne eller om scenen kunne illustreres ordløst, udelukkende ved brug af visuelle virkemidler.
Produktionen ønskede sig at tegneseriesiderne skulle indgå direkte i forestillingen, i form af en udstilling af artefakter der relaterede sig til hovedpersonens liv. Udstillingen blev publikum ført igennem, midt i forestillingen. Tegneserierne måtte derfor ikke være teksttunge, da der skulle være et naturligt fremadgående flow i publikum, når de gik gennem udstillingen.
Samtidig skulle tegneseriesiderne også fungere som en slags visuel teaser til forestillingen. Derfor skulle de også skulle hænge i teaterets foyer, så de kunne ses af både dem der kom derind af nysgerrighed, samt som optakt til de ventende publikummer før forestillingsstart. Selve forestillingens start foregik også i foyeren (se foto). Tegneseriesidernes indhold skulle derfor ikke være for afslørende om, hvad der ville foregå i forestillingen. De skulle blot give publikum en fornemmelse af, hvilken type forestilling der ventede dem.
Bidrag: Tegneseriesider der illustrerer sekvenser fra karakteren Kansas’ liv.
De blev både brugt som plakater ud til gaden, som plakater i caféen/venteområdet på teatret samt som en aktiv del af forestillingen.
Omtale:
”Kollektivet slår atter benene væk under mig med sin politiske scenekunst, der er både nytænkende, sylespids og hamrende underholdende. […]
Først bydes vi velkommen af en eksalteret museumsvært, der uden yderligere dikkedarer taler henført om arbejderopstanden i 2023 og inviterer os ind i Kansas-museet, der hylder ophavsmanden bag oprøret. Her finder vi avisforsider og små radiobidder, en sindrig tidslinje og en fabelagtig tegneserie over oprøret, de efterladte artefakter fra Kansas og hans hackergruppe”
– Anmelder Anne Liisberg, Iscene.dk
”Kunstkollektivet FAMILIEN, der i mine øjne repræsenterer meget af det pågående og kompromisløse engagement der ofte mangler i scenekunsten, har efter de roste ”En Landsby på Højkant” og ”Første Parket” nu med KANSAS, ER DU DØD? kastet sig over begrebet Arbejderklassen – og ikke mindst fordommene om samme. For det er fordommene der er kollektivets egentlige fokuspunkt, og netop deres leg med publikum og vores forudindtagethed, gør deres performances unikke.”
– Anmelder Casper Koeller, Sceneblog
Magasinet Kvinden & Samfundet, 2022
Dansk kvindesamfunds magasin
Opgave: Magasinet skulle bruge en illustration der illustrerede, at der ikke er ligeløn på arbejdsmarkedet. De ønskede sig også en en-sides tegneserie, der kunne fungere som et indlæg i debatten om ligeløn, med afsæt i et konkret eksempel.
Bidrag: Illustrationer af bladets tema ligeløn
Friktion Magasin, 2018
Temanummer “Pædagogik”
Opgave: Magasinet ønskede sig en illustration der formidlede den omsorgsudmattelse, som artiklen beskrev.
Bidrag: Illustration til artiklen “Med pædagogen på plejehjem” af Birgitte Lysgaard Pedersen, etnolog og socialpædagog
Friktion Magasin, 2017
Temanummer “Offentlighed”
Opgave: Magasinet skulle bruge en illustration af den kvinde, som artiklen omhandlede. Illustrationen skulle vise nogle af de mange facetter, som kvinden bestod af, samt det liv hun var formet af.
Bidrag: Artikelillustration
Kapow Magazine, 2014-2016
Udgivet af DJ kollektivet Kapow Collective
Opgave: Magasinet ønskede sig en-sides tegneserier som visuelle virkemidler, der relaterede sig til det pågældende tema, som de havde fra gang til gang. De ledte efter noget poetisk og provokerende fremfor noget konformt.
Bidrag: Temaillustrationer, udpluk nedenfor fra hhv. juleudgivelser og en udgivelse om moderskab
PORTRÆTTER
Folkeskolens Fagblad, 2023
Artikel om valg af næstformand i Dansk Lærerforening
Opgave: Fagbladet ønskede sig to portrætter med stor portrætlighed. Illustrationerne var til en artikel om de to kandidater til næstformandskabet i Dansk Lærerforening. De ønskede, at portrætterne blev holdt i sort/hvid, og at en af farverne fra fagbladets farvepalet var baggrundsfarve.
Bidrag: Portrætillustrationer af de to kandidater til næstformandskabet i Dansk Lærerforening, hhv. Niels Jørgen Jensen og Regitze Flannov
Private kunder, 2020
Udpluk af en længere række af kommissioner fra forskellige private kunder
Opgave: Familieportrætter gjort til farverige indretningsindslag i hjemmet. Ud fra fotos som forlæg lavede jeg en lang serie af portrætter for forskellige private kunder under corona-nedlukningen i 2020. De blev leveret som en printbar højopløst pdf, så kunder kontaktløst kunne anskaffe sig julegaver til familie og venner.
Bidrag: Portrætter
Magasinet Udbrud, 2017
Artikelserien Fredagsfeministen
Opgave: Magasinet ønskede sig portrætter med stor portrætlighed til deres artikelserie om forskellige kendte feminister. De ønskede sig portrætterne blev holdt i gråtoner, og at der indgik en enkelt rød detalje i hver, som symbol på feminismen.
Bidrag: Portrætserie på 10 portrætter af kendte feminister